Realitný článok

Na čo nesmiem zabudnúť po kúpe/predaji nehnuteľnosti?

Na čo nesmiem zabudnúť po kúpe/predaji nehnuteľnosti?

Plánujete kúpiť alebo predať nehnuteľnosť? Nezabúdajte, že kúpa so sebou prináša množstvo povinností a behania po úradoch, ktoré nám nemusia nevyhnutne prísť na um.
Pripravila som zoznam pre vás, na čo nezabudnúť:

KUPUJÚCI:
1. podpis zmluvy na prevod vlastníckeho práva
2. podpis návrhu na vklad
3. zmena trvalého pobytu
V prípade, že kupovaná nehnuteľnosť bude aj miestom vášho trvalého bydliska, je potrebné túto zmenu nahlásiť. Úkony, ktoré súvisia s nahlásením zmeny nájdete v texte nižšie.
4. prihlásenie resp. zmena adresy odvozu komunálneho odpadu na príslušnom obecnom úrade
5. zmena platiteľa koncesionárskych poplatkov
6. pri kúpe bytu je potrebné prihlásenie u správcu bytového domu
7. nahlásenie zmeny pri odbere energií (elektrická energia, plyn, voda), internet, tv

PREDÁVAJÚCI:
1. podpis zmluvy na prevod vlastníckeho práva
2. podpis návrhu na vklad
3. zmena trvalého pobytu
V prípade, že predávajúci má trvalý pobyt na adrese predávanej nehnuteľnosti, jeho povinnosťou je prihlásiť sa na novú adresu trvalého pobytu, čím sa zruší jeho trvalý pobyt na adrese predávanej nehnuteľnosti. Pokiaľ adresu nezmení, nový majiteľ má právo požiadať o zrušenie trvalého pobytu pre osoby, ktoré nemajú vlastnícky vzťah k nehnuteľnosti.
4. odhlásenie resp. zmena odvozu komunálneho odpadu
5. odhlásenie u správcu bytového domu a potvrdenie od správcu, že predávajúci nemá žiadne nedoplatky na úhradách za plnenia poskytované s užívaním bytu.
6. odhlásenie odberu energií
7. daň z nehnuteľnosti

Nahlásenie zmeny trvalého pobytu v ohlasovni

Tento administratívny úkon stále vybavíte aj osobne. Zmenu trvalého bydliska nahlásite v ohlasovni v mieste vášho nového bydliska, kde vyplníte žiadosť o zmenu trvalého pobytu. Ohlasovne sa nachádzajú na obecných, mestských a miestnych úradoch.
Zoznam ohlasovní s ich adresami je dostupný na stránke Ministerstva vnútra SR https://portal.minv.sk/wps/wcm/connect/sk/site/main/dokumenty-tlaciva/zoznam-ohlasovne-zip
Čo potrebujete na zmenu trvalého pobytu:
- Platný občiansky preukaz.
- Cestovný doklad alebo osvedčenie o štátnom občianstve SR (len ak ste sa vrátili zo zahraničia).
- Dokument, ktorý potvrdzuje vaše vlastnícke alebo spoluvlastnícke práva k miestu, kde si nahlasujete trvalý pobyt. Je ním rozhodnutie o povolení vkladu do katastra alebo list vlastníctva, ktorý už úradníci vedia získať sami.
- Overené písomné potvrdenie, že sa na trvalý pobyt v nehnuteľnosti môžete prihlásiť. Nepotrebuje ho vlastník, spoluvlastník, manžel/ka či nezaopatrené dieťa vlastníka, ani človek, ktorý má zriadené vecné bremeno doživotného užívania nehnuteľnosti. Netreba ho ani v prípade, ak všetci spoluvlastníci osobne a pred zamestnancom podpísali prihlasovací lístok na trvalý pobyt na ohlasovni.

8. Vybavenie nového OP
Tým najdôležitejším, čo treba pri zmene trvalého pobytu vybaviť, je nový občiansky preukaz. Zo zákona sa na vás vzťahuje povinnosť urobiť to do 30 dní.
Vystavenie nového občianskeho preukazu:
Kde: na oddelení dokladov (okresné riaditeľstvo Policajného zboru)
Potrebné doklady: starý občiansky preukaz
Poplatok: vyhotovenie nového OP z dôvodu zápisu nových údajov - 4,50 €

9. Nahlásenie zmeny trvalého bydliska
Podľa slovenskej legislatívy je každý občan povinný nahlásiť zmenu trvalého bydliska v prípade, že sa presťahuje na novú adresu. Tento proces je povinný aj v prípade, že sa stávate vlastníkom novej nehnuteľnosti. KDE konkrétne je potrebné nahlásiť zmenu trvalého bydliska?
a) Na obecnom úrade
Toto nahlásenie zvyčajne vyžaduje osobnú návštevu miestneho úradu a predloženie potrebných dokumentov vrátane OP, kúpnej zmluvy a listu vlastníctva.
Požiadať ale môžete aj elektronicky v Centrálnej ohlasovni https://www.slovensko.sk/sk/zivotne-situacie/zivotna-situacia/_elektronicke-sluzby-pri-trvalo/ kde získate potvrdenie o novom trvalom pobyte.
b) V zdravotnej poisťovni ❗
Do vašej zdravotnej poisťovne už zmenu hlásiť nemusíte. Musí ju hlásiť len poistenec, ktorý nie je štátnym občanom SR s trvalým pobytom na území SR, a to do 8 dní (osobne, e-mailom alebo telefonicky).
V prípade, že prišlo k zmene trvalého pobytu z dôvodu odchodu do zahraničia, a teda k zániku trvalého pobytu na území SR, musíte sa z verejného zdravotného poistenia odhlásiť https://www.vszp.sk/poistenci/chcem-poistit/zanik-poistneho-vztahu.html).
c U zamestnávateľa
Zmenu adresy, nový trvalý pobyt, nezabudnite nahlásiť aj svojmu zamestnávateľovi.
Pokiaľ ste evidovaní na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, nahláste zmenu na príslušnom úrade.
d) Na okresnom úrade – živnostenský a katastrálny odbor
Podnikateľ je zmenu povinný nahlásiť do 15 dní od momentu, kedy nastala.
Ak nastala zmena trvalého pobytu konateľa alebo spoločníka firmy, musí ju osoba, ktorá je oprávnená konať za dotknutú spoločnosť, nahlásiť obchodnému registru do 30 dní.
e) V technickom preukaze
Musíte tak urobiť elektronicky alebo na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte, a to do 30 dní.
Kde zmenu NIE JE potrebné nahlásiť?
- Sociálna poisťovňa - od 1.1.2021 - po novom si zmenu údajov bude zisťovať Sociálna poisťovňa iba z Registra fyzických osôb
- Cestovný pas - adresa tam nie je uvedená
- Vodičský preukaz - ak máte nový (vydaný po 30. 4. 2004) - v tom už nie je uvedené trvalé bydlisko
- ŠPZ - sami sa rozhodnete, čo sa má stať s pôvodnými tabuľkami s evidenčným číslom. Preferovaný a štandardný postup je v tomto prípade ponechanie si tabuliek na vozidle.

Administratíva po kúpe nehnuteľnosti

Po odovzdaní kľúčov na rad rad prichádza administratíva týkajúca sa prehlásenia energií, zmeny odberných miest či vypísania tlačív.
1. Elektrická energia
Predošlý majiteľ sa musí z odberu elektrickej energie odhlásiť a nový prihlásiť. Prvou možnosťou pre fyzické osoby je pripraviť si číslo konkrétneho merača a číslo tarify, zavolať na infolinku a nahlásiť stav na elektrickom merači. Druhou možnosťou je vypísať Žiadosť o zmenu odberateľa na odbernom mieste. Tú nájdete na webe Vášho poskytovateľa.
Právnické osoby sa musia osobne dostaviť na pobočku.
2. Plyn
Opäť je potrebné vypísať Žiadosť o zmenu odberateľa na odbernom mieste, v ktorej nahlásite zmeny odberu a odberného miesta plynu. Fyzickým osobám stačí naskenované tlačivo mailom zaslať, právnické osoby sa opäť musia fyzicky dostaviť do zákazníckeho centra.
3. Internet, TV, ...
Predávajúci a kupujúci sa môžu dohodnúť, či objednané služby u poskytovateľov prepíšu z jedného vlastníka na druhého alebo ju pôvodný vlastník zruší, prípadne prepíše na inú adresu.
4. Správca bytového domu
Po kúpe nehnuteľnosti sa zaregistrujte u správcu bytového domu alebo v spoločenstve vlastníkov bytov (SVB). Predložte kúpnu zmluvu, návrh na vklad a odovzdávací protokol s údajmi o energiách. Uveďte koľko ľudí bude v nehnuteľnosti bývať, aby správca mohol stanoviť zálohové platby.
5. Koncesionárske poplatky
Ak kupujete svoju prvú nehnuteľnosť a doteraz ste žiadnu nevlastnili, treba sa zaregistrovať ako nový platiteľ koncesionárskych poplatkov. Buď vyplníte formulár a odovzdáte ho na pošte alebo sa môžete prihlásiť elektronicky na adrese www.uhrady.rtvs.sk. Ak už nehnuteľnosť (okrem pozemku) vlastníte, prihlasovať sa nemusíte.
6. Daň z nehnuteľnosti
Prvý január je termín, ktorý rozhoduje o dani z nehnuteľnosti za predošlý rok. Kto je k 1.1. zapísaný v katastri nehnuteľností musí priznanie podať a následne daň zaplatiť.
V prípade, že ste v jednom roku stihli nehnuteľnosť kúpiť aj predať, daň sa vás netýka, lebo ste v liste vlastníctva 1.1. zapísaní neboli).
Priznanie k dani z nehnuteľnosti sa podáva pri akejkoľvek zmene v liste vlastníctva – predaj, kúpa, zmena podielov, zmena druhu/účelu, zmena v bezpodielovom vlastníctve manželov, kolaudácia či stavebné povolenie. Daň z nehnuteľnosti spadá pod mestské a obecné úrady, ktoré vám poskytnú potrebné informácie. Takže ak máte trvalý pobyt v Martine a kúpili ste chatu v Turanoch, toto priznanie podávate v Turanoch.

Nejaké nejasnosti? Napíšte mi.

Ostatné články